Åndehuller i hverdagen

Planlæg små åndehuller ind i hverdagen, hvor du tillader dig selv, at lave noget helt andet. Vi har brug for pauserne – de betyder, at vi når mere resten af dagen. Sæt et ur til at ringe, når din pause er færdig. Dette giver kroppen lov, til at slappe af på et dybere plan. Vel vidende, at der gives besked, når pausen er forbi.

Meditation er en god måde, at regenerer sig selv på, selv 10 minutter gør underværker. Du kan også gå en tur for dig selv, slappe af med en god bog eller noget varmt at drikke.

Har du ikke prøvet at mediterer før og har du lyst til at prøve – så kommer her en enkel model:
Hvis du har noget afslappende musik, kan du vælge at høre dette, mens du mediterer.

  • Sid på en stol, helst med ret ryg. Sid med paralle ben, fødderne let adskilt. Læg hænderne i skødet med håndfladerne opad, uden at hænderne rører hinanden.
  • Med lukkede øjne, fokuserer du nu på din vejrtrækning. Ånd ind stille og roligt og forestil dig luften når helt ned til maven. Mens du ånder ind, så forestil dig, at du henter ny energi. Ånd ud stille og roligt, mens du forestiller dig, at træthed, anspændthed forsvinder ud, tilbage til universet.
  • Fortsæt på samme måde, med at trække vejret stille og roligt  i 10 –  20 minutter.
  • Inden du åbner øjnene, kan du forestille dig dagens næste aktivitet, hvordan den foregår hurtigt og effektivt.
  • Når du vender tilbage fra meditationen, så stræk dig, ryst kroppen og på denne måde kom i gang igen.

Har du kun 5 minutter, så tænk på sætningen ”godt, bedre, bedst”. Jeg har stået og ventet på toget, mens jeg har gjort ovenstående øvelser. Ikke ideelt, men det har alligevel givet et skud energi. Nu er det din tur – Prøv og se, hvor meget energi denne øvelse giver dig.

Små pauser i hverdagen giver øget energi og er med til at forebygge stress. Tænk over, hvor du kan indlægge en eller flere små pauser, i løbet af din dag.
 
Lotte

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.