Overvældet?

Overvældet?

Er du overvældet af de daglige opgaver? Måske bliver din chef ved med at læsse opgaver over på dig? Hjemme skal der købes ind, vaskes tøj, hentes børn… Du har sikkert en liste over opgaver – og for rigtig mange af os er denne liste ofte lang og uoverskuelig.

Nu er det vi ofte glemmer det her med at holde pauser og bare tænke på ingenting!

Vi ved det godt – har hørt det flere gange før, men lige meget hjælper det!

Men prøv at stoppe op, mærk efter hvordan du har det inde i dig selv lige nu, i dette øjeblik. Hvilken følelser dukker op? Føler du dig udmattet, stresset, ufokuseret, glemsom, overvældet… ? Sæt ord på ,og skriv ordene ned.

Nu har du noget helt konkret, du kan arbejde med for at få det bedre med dig selv. Prøv denne lille øvelse, som du nemt kan lære. Begynder du at bruge denne teknik bare 5 minutter hver dag, bliver den hurtig en vane, der kan hjælpe dig til at blive mere afslappet og mere fokuseret.

  • Tag fat i en af dine følelser fra før og luk øjnene, hvis det føles komfortabelt
  • Mærk nu efter hvor denne følelse sidder i kroppen? Hvilken form, farve, fylde og vægt har følelsen?
  • Begynd stille og roligt at ånde ind igennem følelsen
  • Indånd afslappethed, glæde, energi, kærlighed. De positive, afslappede følelser kan tage form af klart eller farvet lys.
  • Udånd alle de negative følelser, der kommer op. Se hvordan følelserne strømmer ud og opløser sig. Nogle fornemmer dette intuitivt, andre ser følelserne i form af farvet røg, tåge eller lignende, der strømmer ud.
  • Fortsæt med at ånde ind og ud stille og roligt og mærk hvordan du bliver mere og mere afslappet, hvordan den anspændte følelse svinder mere og mere ind.
  • Går dine tanker på afveje – hvilket er helt normalt, specielt i begyndelsen – så vender du bare langsomt tilbage til at fokusere på at ånde ind og ud gennem følelsen.
  • Sæt et smil på og slut af med at indånde glæde og afslappethed ind igennem hjertet samtidig med, at du opløser de spændinger, som eventuelt måtte befinde sig her.
  • Lige inden du vender tilbage, så tænk over den næste opgave du står overfor. Se hvordan du udfører opgaven afslappet, hurtigt og effektivt.
  • Når du er klar til at vende tilbage, tager du 3 dybe åndedrag og bevæger arme og ben, ryster kroppen lidt og er klar til at gå videre.
  • Mærk efter hvordan du har det nu? Er den følelse du arbejdede med helt forsvundet? Er den blevet mindre eller har formen forandret sig? Gentag øvelsen så ofte du har brug for og læg mærke til hvordan du lærer at slappe mere og mere af.

Denne teknik er god at benytte før du går i gang med en større opgave, inden en vigtig telefonsamtale, et møde osv. Teknikken kan også med fordel benyttes  i omstillingsfasen mellem arbejde og privatliv. Brug teknikken til at mærke efter , om der er nogle anspændte følelser, der er opstået i løbet af arbejdsdagen, som du ønsker at opløse for at være fuldt tilstede sammen med din familie.

Benyt også med fordel teknikken før du lægger dig til at sove, og mærk hvordan din søvn bliver dybere.

Teknikken her er effektiv fordi, at vi ved at anerkende de følelser vi har, kan forholde os til dem. Ofte lægger vi låg på i stedet for at forholde os til de følelser, vi har. Vi dynger den ene negative følelse på efter den anden. Pludselig oplever vi så eksplosive udbrud, følelsesmæssige sammenbrud eller lignende. Ved at anerkende de følelser vi har og give slip, åbner vi op for en mere afslappet tilværelse. Det er nemmere at få ny inspiration, at se og forholde sig til løsningsmulighederne.

Giv dig selv lov til at benytte teknikken hver dag den næste uge. Læg mærke til de positive forandringer, du oplever.

Skriv gerne dine oplevelse med teknikken på min facebookside www.facebook.com/VesterliCoaching

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.