Emails og produktivitet

Tid er penge! hører vi ofte og dog bruger de fleste af os en utrolig masse tid – direkte og indirekte – på at checke emails.Hver gang du checker din mail, bruger du tid samtidg med at du afbryder det du er i gang med og efterfølende bruger flere minutter på at komme i flow igen. Jo mere kompliceret den opgave du sidder med er, jo længere tid tager det.

En af ting der ofte sker, når vi tillader emails at poppe up løbende, er at vi “lige skal se hvad der er kommet” og kun scanner emailen, dette betyder at du kommer til at behandle den 2 gange og dermed bruger du dobbelt så meget tid som du behøver.

Selvfølgelig har duhørt det før, men dårlige vanter er svære at bryde. En god hjælp kan være at lave dine egne regler omkring dit emailforbrug. Her kommer nogle mulige regler som du kan vælge at implimenterer. Start med en eller dem alle og brug også gerne andre regler du kender.

  • Slå alle notificationer fra, også på telefonen.
  • Sæt 2 tider af dagligt til at checke din email
  • Lav en aftale med dig selv om at hver gang du læser en mail skal den også behandles og arkiveres eller slettes.
  • Udlad at checke arbejdsemails efter fyraften, her er det meningen du skal holde fri.
  • Vent med at checke emails til efter kl. 10.00, så du har mulighed for at starte dagen godt med at fokuserer på din egen to-d0 liste.

Lotte Vesterli, medforfatter til Success University for Woman

 

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.