Påvirkes du af krigen idag?

”Det var først som voksen det gik op for mig hvor stærkt krigen har præget mig” Fortæller en kvinde i Kristelig dagblad i dag. Som datter af en jøde er hun opvokset i skyggen af krigen selv om hun er født i 1956 og har altid været parat til at flygte. Da det gik op for hende, hvor stærke spor krigen havde sat og at hun var godt i gang med at videregive sin egen nedarvede angst til sine børn, besluttede hun sig for at aktivt arbejde med sig selv og komme videre med sit liv.

Angst kan nedarves gennem generationer. Gang på gang har jeg i mine behandlinger støt på oplevelser der stammer tilbage fra krigen. Ved at bryde kæden har det været muligt at hjælpe mine klienter til at komme videre i deres liv.

Selv om vi ikke bevidst er opmærksom på, at den angst vi oplever bygger på nedarvede oplevelser, fortæller mine klienter ofte efterfølgende at ”nu giver det hele pludselig mening.” Måske går du rundt med en ubegrundet angst, en følelse af at den angst du føler i dag bygger på andet og mere end de oplevelser du har haft i dit eget liv uanset hvor stærke de har været. Vores sind kan kun håndterer en bestemt mængde belastning, når noget af denne er opbrugt af tidligere generationers oplevelser, har du kun så meget tilbage til at håndterer dine oplevelser i dag.

Når du arbejder med dig selv og går efter oplevelserne bag dine symptomer, altså ved en udefra og ind tilgangsvinkel kan du få fat i de bagvedliggende årsager og bearbejde dem. Dette gøres bedst ved at få hjælp af en terapeut der er uddannet til at arbejde ved hjælp af en indefra og ud tilgangsvinkel uanset hvilken metode der benyttes.

Ved at bearbejde de dybtliggende, nedarvede følelser kan du rumme mere inden din kop flyder over.Angst, stress og andre nye belastninger kan bearbejdes hurtigere og mere effektivt inden de sætter sig som indre blokeringer.

At arbejde med dig selv løbende er vigtigt for at du kan få det fulde upbytte af dit liv.

Har du en følelse af at dine problemer kan være forstærket af nedarvet angst? Kontakt mig på telefon 60 18 32 36 eller send en mail til lotte@vesterli.com og aftal tid til en indledende uforpligtende samtale.

Lotte Vesterli
Ergoterapeut, Coach, Master RIM-facilitator
www.vesterli-coaching.dk
Med forfatter til “Success University for Woman” udkommer september 22, 2015
Kommende forfatter til “Livet efter Mobning”
Udgivet i Angst, Personlig udvikling, traume | Kommentarer lukket til Påvirkes du af krigen idag?

Emails og produktivitet

Tid er penge! hører vi ofte og dog bruger de fleste af os en utrolig masse tid – direkte og indirekte – på at checke emails.Hver gang du checker din mail, bruger du tid samtidg med at du afbryder det du er i gang med og efterfølende bruger flere minutter på at komme i flow igen. Jo mere kompliceret den opgave du sidder med er, jo længere tid tager det.

En af ting der ofte sker, når vi tillader emails at poppe up løbende, er at vi “lige skal se hvad der er kommet” og kun scanner emailen, dette betyder at du kommer til at behandle den 2 gange og dermed bruger du dobbelt så meget tid som du behøver.

Selvfølgelig har duhørt det før, men dårlige vanter er svære at bryde. En god hjælp kan være at lave dine egne regler omkring dit emailforbrug. Her kommer nogle mulige regler som du kan vælge at implimenterer. Start med en eller dem alle og brug også gerne andre regler du kender.

  • Slå alle notificationer fra, også på telefonen.
  • Sæt 2 tider af dagligt til at checke din email
  • Lav en aftale med dig selv om at hver gang du læser en mail skal den også behandles og arkiveres eller slettes.
  • Udlad at checke arbejdsemails efter fyraften, her er det meningen du skal holde fri.
  • Vent med at checke emails til efter kl. 10.00, så du har mulighed for at starte dagen godt med at fokuserer på din egen to-d0 liste.

Lotte Vesterli, medforfatter til Success University for Woman

 

Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Emails og produktivitet

Ønsker du at komme videre?

Jeg tror på, at du ønsker at kunne komme videre efter at have haft en negativ oplevelse i dit liv.  Det kan være du har været udsat for mobning eller andet der har påvirket dig på et dybere plan.  Mens det er nemt at skyde skylden over på dem der gjorde det, så er det måske nok sværere, men samtidig vigtigt, at du anerkender din situation som den er. Undgå at bruge din energi på de andre og fokuserer i stedet på at komme videre.

Ved at være villig til at anerkende dig selv der hvor du er i dag, uanset hvilke udfordringer du har, så kan du komme videre. Jeg siger ikke, at du skal kunne lide den du er i dag!  Men når du anerkender helt hvor du er i dag, så åbner du op for en fremad rettet bevægelse. Du frigiver energi og indre resurser til at få bearbejdet det er holder dig tilbage i dag.

Her følger tre trin du kan benytte til at begynde din rejse fremad.

  1. Vær villig til at anerkende hvor du er i dag, hvad du føler og hvordan du oplever dig selv.
  2. Sæt et klart mål over hvad du ønsker at opnå,/hvor du er i dit liv, når du har opnået dit mål. Visualizer dit nye jeg dagligt.
  3. Start med at tage små skridt mod dit nye jeg. Du vil opleve, at det er meget nemmere, efter at du har anerkendt din nuværende situation som den er, og når du har et klart mål.

Husk at gratulere dig selv løbende for hvert lille fremskridt du opnår.

Lotte Vesterli

www.vesterli-coaching.dk
Forfatter til den kommende bog: Videre med livet efter mobning.
Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Ønsker du at komme videre?

Er din stilling blevet afskaffet?

Nyhederne i dag fortæller om nedskæringer hos Novo. Er du berørt af en fyringsrunde i din virksomhed, så er det nu du skal vælge! Du kan vælge at lægge dig ned under dynen og skælde ud til højre og venstre – for hvor er det uretfærdigt! Det kan være udemærket at gøre en dag eller to, så du kommer af med smerten, men i det lange løb er det et dårligt valg.

Vælg istedet at sige Tak! Tak til nye muligheder! Vælger du at denne vej, så åbner du dig selv op og er åben overfor nye muligheder. Lyt til dig selv – Stil dig selv dette spørgsmål: Hvis jeg kunne lave lige det jeg har lyst til, hvad ville det så være?” Reflekter over spørgsmålet til du kan mærke, at svaret er det helt rigtige for dig.

Næste vigtige spørgsmål er nu “Hvad skal der til for at jeg kan lave …” Måske er det omskoling? Nedjustering af dit lønkrav for en periode? Frivilligt arbejde, eller arbejde i et vikariat, mens du samler erfaring? Flytte – fordi arbejdet findes i en anden del af landet? Eller måske er jobbet lige om hjørnet – du har bare aldrig tænkt i de baner?

Vær åben overfor hvad du kunne tænke dig, lyt til den indre stemme og begynd at undersøge dine muligheder. Udnyt ventetiden, indtil du finder det næste perfekte arbejde, ved at tage kurser og vikariater og tro på, at det nok skal lykkes for dig.

Jeg ønsker dig held og lykke med jobsøgningen

Lotte

Lotte Vesterli
www.vesterli-coaching.dk
Hent min folder om effektiv læsning på
www.vesterli-coaching/bibliotek
Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Er din stilling blevet afskaffet?

Er det i orden at tage telefonen med til mødet?

Jeg kontaktede en klient, som tog telefonen, mens hun deltog i et møde. Selv om det er almindeligt forekommende i dag og – mere eller mindre – accepteret, er der flere grunde til at stoppe. En ting er, at det er irriterende for andre, vigtigere er det, at det betyder mødet tager længere tid end nødvendigt. Selv en kort telefonopringning tager din koncentration væk fra mødet. Når opringningen er forbi tager det tid at flytte fokus tilbage på mødet. Dette gælder både for dig og for de andre mødedeltagere, da vi automatisk og ubevidst lytter til andres samtaler.

Næste gang du deltager i et møde, så vælg at slukke eller sætte din telefon i ”forstyr ikke” funktion og bed de andre mødedeltagere gøre det samme. Sæt nu intentionen at afholde et effektivt, fokuseret møde og læg mærke til, hvor hurtigt I kan blive færdige, når I fokusere 100 procent på mødet.

Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Er det i orden at tage telefonen med til mødet?

Håndter den største og grimmeste frø først!

Brian Tracy har skrevet en skøn lille bog der hedder ”Spis frøen”. Der handler om, at vi skal spise den største, grimmeste og fedeste frø først. Frøen en et synonym for vores opgaver, hvorfor bogens budskab er, at vi altid skal starte med at håndterer den opgave som påvirker os mest og som vi ofte vil være tilbøjelig til at skyde foran os.

Der er flere gode årsager til denne strategi:

  1. En opgave som du skyder foran dig hele dagen – og måske flere dage… påvirker dig mentalt. Den fylder i arbejdshukommelsen og bevirker, at du har mindre arbejdskapacitet til at håndterer de andre opgaver.
  2. Når du går i gang med opgaven enten sidst på dagen, er du måske lige som jeg, træt og uoplagt, hvorfor opgaven tager meget længere tid.
  3. Hvis du laver opgaven lige før deadline, kan det være nemt at føle sig stresset og dermed hurtigt opnå et dårligere resultat.

Vær bevidst om at ”frøen” kan vise sig i form af både en større opgave, men også som en mindre ting, som at foretage en opringning du viger udenom,  få lavet dine rygøvelser osv. Når du har håndteret den største ”frø-opgave”, tager du fat i den næststørste og således fremover. Udnytter du denne strategi, vil du hurtigt opleve, at du får frigjort plads i din arbejdshukommelse og når mere i løbet af dagen.

Prøv denne strategi både i forhold til de huslige opgaver og på arbejdet og mærk hvordan du får mere energi.

Lotte

Lotte W Vesterli
Coach, Ergoterapeut, RIM-facilitator
www.vesterli-coaching.dk
Mobil: 60 18 32 36
Mail: coaching@vesterli.dk
Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Håndter den største og grimmeste frø først!

Spring Forrest Qigong

Vi hører jævnligt at meditation er godt mod stress og en generel hektisk livsstil. Men hvilken form skal man vælge? I sidste ende er den ene form ligeså god som den anden, det vigtige er, at det er en meditationstype som du trives med.

I denne uge har du mulighed for at afprøve Spring Forrest Qigong helt gratis gennem Learning Strategies. Spring Forrest Qigong er en meditations form som både indeholder siddende og aktive meditationer. Jeg har selv dyrket denne form for Qigong gennem de sidste 15 år med stor effekt.

Har du lyst til at se om Qigong er en meditationsform for dig? Klik på dette link; Qigong Healingfest, læs mere og afprøv i denne uge.

 

 

Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Spring Forrest Qigong

Mobning kan føre til selvskadende adfærd

En ny undersøgelse viser at mobning i barndommen kan fører til selvskadende adfærd senere i livet. Selvskadende adfærd har store konsekvenser for den enkelte, så en tidlig indsats er det bedste.

Når selvskadende adfærd behandles, skal der kigges bagud og de tidligste oplevelser skal bearbejdes. Tager vi fat i roden først så har behandlingen mulighed for at foregå både hurtigt og effektivt.

På fredag udkommer mit månedlige nyhedsbrev, hvor jeg går i dybden med undersøgelsen. Få nyhedsbrevet sendt til din email ved at tilmelde dig her

Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Mobning kan føre til selvskadende adfærd

Mobning påvirker dig 40 år efter!

Hvis du blev mobbet som barn, kan du stadig opleve negative konsekvenser 40 år senere. Det er konklusionen af en engelsk undersøgelse, der netop er blevet offentliggjort i The American Journal of Psychiatry. Læs offentliggørelsen her

Angst og depression er et par af de sygdomme som fremtræder markant oftere hos voksne mennesker, der er blevet mobbet som børn, jævnfør undersøgelsen. Dette har store konsekvenser for både vores arbejds- og privatliv.

Heldigvis kan der gøres noget, både forebyggende og selvom du i dag føler dig negativt påvirket. Jeg fik selv hjælp med RIM metoden og tilbyder i dag denne behandling til mine klienter med stor effekt. Du kan læse mere om RIM behandlingen her

I mit næste nyhedsbrev uddyber jeg resultatet af undersøgelsen. Får du ikke nyhedsbrevet, kan du tilmelde dig via min hjemmeside www.vesterli-coaching.dk.

 

Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Mobning påvirker dig 40 år efter!

Find mening i dit arbejde og bliv glad igen.

Vores arbejde er ikke altid lige sjovt, enerverende opgaver eller nye tvangsindførte forandringer kan få os til at miste arbejdsglæden. Gør dig selv den tjeneste at finde meningen for dig. Hvor gør du en forskel? Hvad er du virkelig god til? og er der en måde du kan gøre mere af dette? Hvad er godt i forandringen? Jo mere vi fokusere på det vi trives ved, jo mere ser vi og arbejdsglæden stiger tilsvarende.

Udgivet i Uncategorized | Kommentarer lukket til Find mening i dit arbejde og bliv glad igen.